Energiebesparing was lang een ondergeschoven kindje, maar daar kwam door de oorlog van Rusland in Oekraïne verandering in. Naar aanleiding van die inval werd het voorgestelde doel van 9% besparing in 2030 (ten opzichte van 2020), verhoogd naar 13%. Eickhout: “Energiebesparing is cruciaal, niet alleen om onze klimaatdoelen te halen, maar ook om ons minder afhankelijk te maken van regimes als Rusland. EU-landen hebben zich echter tot het laatste moment verzet tegen het verhogen van de doelen. Het Europarlement heeft deze ambitie voor een groot deel over de streep getrokken. Daarom zijn we blij met deze wet. Met deze stok achter de deur gaan we echt versnellen.”
Ook de wetgeving voor de infrastructuur van alternatieve brandstoffen is belangrijk voor het slagen van de energietransitie. Eickhout: “We willen in Europa naar een volledig elektrisch wagenpark en dit jaar staat er wetgeving voor de verduurzaming van vrachtwagens op de rol. Deze wet moet ervoor zorgen dat er de komende jaren, van Noord-Zweden tot aan Zuid-Spanje, gebouwd wordt aan een heus Europees laadpalennetwerk. Landen waar het nu nog zoeken is naar een laadpaal moeten aan de bak.”
Na het akkoord van het Europarlement moeten ook de EU-lidstaten de wetten nog officieel aannemen. Naar verwachting gebeurt dat de komende maanden.