GroenLinks luchtvaartwoordvoerder Suzanne Kröger: “de aankondiging van Schiphol is een belangrijke en cruciale eerste stap. Maar het is nu zaak om de noodzakelijke krimp wettelijk te verankeren. Minder overlast en milieuvervuiling rond Schiphol mag natuurlijk niet leiden tot meer vluchten en hinder op andere luchthavens. De les die Schiphol heeft geleerd, dat je minder hinder alleen bereikt met minder vliegbewegingen, moeten we overal toepassen.”
Meer treinen, minder vliegen
GroenLinks pleit al jaren voor het aan banden leggen van nachtvluchten. Vorig jaar riepen we onder andere ook op tot een landelijk verbod op privéjets en het niet openen van Lelystad Airport.
Deze aankondiging is een moment om te vieren, maar we moeten nu doorzetten. Want dit is het moment om na te denken welke vluchten écht nodig zijn en welke niet. Wat GroenLinks betreft maken we meer ruimte voor bijvoorbeeld directe vluchten, in plaats van vliegtuigen met enkel overstappers of vracht. Verder willen we ook een CO2-plafond voor de luchtvaart, accijns op kerosine en regie op de ontwikkeling van de luchtvaart.
Zo bouwen we, stukje bij beetje, naar een Nederland waar we minder vliegen en meer treinen. Dat is beter voor het klimaat, de omwonenden en de natuur.