Europarlementariër Bas Eickhout: “We strijden in Europa nu al jaren voor een eerlijke test voor het meten van de uitstoot van auto’s. De Europese Commissie probeert met trucs de strenge regels uit te stellen, zodat automakers wegkomen met slechte prestaties. Als dit advies wordt overgenomen moeten auto’s veel sneller schoner worden. Een overwinning voor de gezondheid van ons allemaal.”
Sinds het Dieselschandaal in 2015 zijn uitstoottesten voor auto’s onderwerp van een verhit debat. Er is overgestapt van laboratoriumtesten naar op testen op de weg. Hiermee zijn de testen meer in overeenstemming met de dagelijkse situatie, maar het maakt het succesvol doorstaan van de testen lastiger. De Europese Commissie kwam daarom met een truc: ze besloten, zonder wetgevend proces, foutmarges voor de testen te introduceren voor onbepaalde tijd.
In een zaak die aangespannen is door enkele Europese steden in 2018 oordeelde het Europees Hof dat dit proces niet geoorloofd is, waarna de Commissie de foutmarges voor testen alsnog probeert te regelen via het juiste wetgevende proces, in onderhandeling met Europarlement en EU-landen. Tegelijkertijd ging de Commissie in beroep. De hoogste adviseur van het Hof, de advocaat-generaal, oordeelt nu ook dat de steden gelijk hebben. Als het Hof het advies overneemt (wat meestal gebeurt), is het wetgevende proces met onderhandelingen tussen Europarlement en lidstaten de enige manier om de uitstootnormen te reguleren.
Eickhout: “Met deze uitspraak wordt er druk gezet op de onderhandelingen. De EU-landen en de Commissie willen ook in de nieuwe wet nog steeds de foutmarges opnemen, terwijl het Europarlement pleit voor een einddatum hiervan. Die einddatum komt met deze uitspraak heel dichtbij.”