GroenLinks wil dat er een landelijke wet komt die het verkeer rond scholen veilig maakt. Rond scholen moeten speciale verkeersregels gelden. Jaarlijks overlijden meer dan twintig kinderen op weg naar school.
Het verkeer rond tweederde van de scholen is onveilig, zo blijkt vandaag uit onderzoek van de organisatie voor verkeersveiligheid 3VO. GroenLinks wil dat minister Peijs (Verkeer) de wet aanpast, zodat in heel Nederland speciale verkeersregels gelden rond scholen.
Bijna eens in de veertien dagen overlijdt een kind in het verkeer op weg van of naar school. Maar weinig gemeentes nemen de onveiligheid van het verkeer rond scholen voldoende serieus. Te hard rijden en druk autoverkeer zorgen voor levensgevaarlijke situaties. Steeds meer ouders voelen zich daarom genoodzaakt hun kind ook met de auto naar school te brengen. De leeftijd waarop kinderen naar school worden gebracht, is de afgelopen 25 jaar gestegen van 6 naar 8,5 jaar.
GroenLinks wil daarom dat er in heel Nederland schoolzones worden ingesteld, waarbinnen aparte verkeersregels gelden. Bijvoorbeeld een verlaging van de maximumsnelheid in de directe omgeving van scholen naar 30 km/u, een verbod op grote en zware voertuigen en de instelling van speciale ‘kus en groet zones’ op veilige afstand van de school. Om dit te regelen vraagt Wijnand Duyvendak minister Peijs om de wet aan te passen. Dit is nodig om in heel Nederland één veilig regime voor schoolzones te creëren. Om de wet te handhaven, moet elke school een eigen flitspaal krijgen. Ook moet Peijs gemeentes overhalen om de wegen rond scholen veiliger te maken.
Wijnand Duyvendak stelde hierover de volgende schriftelijke vragen aan minister Peijs:
1. Bent u bekend met het onderzoek van 3VO dat het verkeer rond tweederde van de scholen onveilig is*?
2. Klopt het dat te hoge snelheden van het autoverkeer in belangrijke mate bijdragen aan deze onveiligheid?
3. Bent u bereid om de veiligheid rond scholen aan te pakken door af te kondigen dat de maximumsnelheid in de direct omgeving scholen naar 30 km/u wordt teruggebracht?
4. Bent u bereid hiervoor de landelijke wet- en regelgeving aan te passen? Zo ja, wanneer kunnen we een voorstel hiertoe verwachten? Zo nee, waarom niet?
5. Bent u bereid om in overleg te treden met gemeentes en wegbeheerders om naast snelheidslimieten ook (fysieke) maatregelen, zoals het neerleggen van verkeersdrempels en het creëren van kiss-and-ride zones, te nemen?
6. Bent u bereid om in overleg met uw collega's van Binnenlandse Zaken en Justitie en met gemeentes te zorgen voor een sluitende handhaving van de snelheidslimieten in de schoolzones, bijvoorbeeld door op al deze plaatsen flitspalen te (laten) plaatsen?
7. Ziet u naast snelheidslimieten ook mogelijkheden om wegen af te sluiten als de school begint of uitgaat of om zware voertuigen te weren rond scholen? Zo ja, bent u bereid met voorstellen hiervoor te komen?